همانطور که می دانیم کنترل سرعت در ماشین القایی توسط تنظیم فرکانس ولتاژ ورودی صورت می گیرد . پس می توان با تغییر فرکانس حول فرکانس نامی سرعت را کم یا زیاد نمود.
لازم بذکر است که با کاهش فرکانس و ثابت ماندن ولتاژ نامی به علت افزایش شار در هسته ، گرمای هسته زیاد شده و باعث سوختن موتور می شود.
می دانیم شار هسته متناسب است با V/f
در این مدار کنترلی که با نرم افزار متلب شبیه سازی شده است ، نه تنها سرعت مطلوب توسط کنترلر PID کنترل می شود بلکه در اثر تغییر در بار موتور نیز این سرعت به همان سرعت مطلوب نزدیک می شود.